انس طلا
4,187 دلار
1,17% (49 دلار)
1404/09/11 13:43
طلای 18 عیار
12,004,500 تومان
1,71% (205,700 تومان)
1404/09/11 13:43
طلای 24 عیار
16,005,800 تومان
1,71% (274,300 تومان)
1404/09/11 13:43
طلای آب‌شده نقدی
52,003,000 تومان
1,71% (887,000 تومان)
1404/09/11 13:43
سکه یک گرمی
17,500,000 تومان
1,14% (200,000 تومان)
1404/09/11 12:02
ربع سکه
36,410,000 تومان
2,61% (950,000 تومان)
1404/09/11 13:23
نیم سکه
64,470,000 تومان
1,60% (1,030,000 تومان)
1404/09/11 13:14
سکه امامی
124,010,000 تومان
2,34% (2,900,000 تومان)
1404/09/11 13:43
سکه بهار آزادی
119,150,000 تومان
1,81% (2,160,000 تومان)
1404/09/11 13:43
انس طلا
4,187 دلار
1,17% (49 دلار)
1404/09/11 13:43
طلای 18 عیار
12,004,500 تومان
1,71% (205,700 تومان)
1404/09/11 13:43
طلای 24 عیار
16,005,800 تومان
1,71% (274,300 تومان)
1404/09/11 13:43
طلای آب‌شده نقدی
52,003,000 تومان
1,71% (887,000 تومان)
1404/09/11 13:43
سکه یک گرمی
17,500,000 تومان
1,14% (200,000 تومان)
1404/09/11 12:02
ربع سکه
36,410,000 تومان
2,61% (950,000 تومان)
1404/09/11 13:23
نیم سکه
64,470,000 تومان
1,60% (1,030,000 تومان)
1404/09/11 13:14
سکه امامی
124,010,000 تومان
2,34% (2,900,000 تومان)
1404/09/11 13:43
سکه بهار آزادی
119,150,000 تومان
1,81% (2,160,000 تومان)
1404/09/11 13:43
کپی شد!

منابع صرفه‌جویی سوخت خودروهای اسقاط شده را چه کسانی خرج کردند؟

علت اصلی کندی روند اسقاط خودروهای فرسوده، عدم تخصیص مستقیم منابع صرفه‌جویی سوخت به این حوزه است.

به گزارش صنعت مالی، مسأله خودروهای فرسوده و آلایندگی ناشی از آن‌ها در سال‌های اخیر به یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان و کارشناسان محیط زیست تبدیل شده‌است.

با وجود برنامه‌ها و وعده‌های متعدد، روند اسقاط خودروهای فرسوده کند بوده و سهم قابل توجهی از منابع صرفه‌جویی سوخت بابت اسقاط خودرو به این حوزه اختصاص نیافته‌است.

میرمحمدی، نماینده کمیسیون بهداشت مجلس، اعلام کرده که طی 8 ماه گذشته حدود 6 میلیارد لیتر بنزین وارد کشور شده‌است و این میزان می‌توانست صرف تسریع اسقاط خودروهای فرسوده شود.

به نظر می رسد با صرف 1.5 میلیارد دلار منابع صرفه‌جویی سوخت حاصل از اسقاط خودرو، می‌شد حدود 10 میلیون خودرو دیگر را اسقاط کرد، اما در عمل تنها 505 هزار خودرو از 1403 و 1404 اسقاط شده‌اند که حدود 10 درصد از آلایندگی کشور را کاهش داده‌است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش زیادی از این منابع به مصارف جاری دولت و هزینه‌های سازمان‌ها اختصاص یافته و صرف پروژه‌های محیط زیستی یا اسقاط خودروهای فرسوده نشده‌است.

به عبارت دیگر، منابعی که قانوناً باید به اسقاط خودروهای فرسوده و کاهش آلایندگی بازگردد، در عمل برای هزینه‌های عملیاتی، حقوق و دستمزد، و مخارج جاری نهادهای دولتی و شهرداری‌ها مصرف شده‌است.

کارشناسان معتقدند که این عدم تخصیص مناسب بودجه باعث شده روند اسقاط خودروهای فرسوده کند و ناکارآمد باشد و اثرات مثبت صرفه‌جویی سوخت بر کاهش آلایندگی و سلامت مردم نمایان نشود.

آنها تأکید می‌کنند که با شفاف‌سازی هزینه‌کرد منابع، تخصیص مستقیم بودجه صرفه‌جویی سوخت به پروژه‌های اسقاط و خودروهای کم‌مصرف، و اعمال مالیات صنایع آلاینده برای حمایت از کاهش آلایندگی، می‌توان این مشکل را رفع کرد.

منبع: تسنیم

بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *