وعده حمایت مالی از قطعهسازان با چالش دوگانه مواجه است: کمبود نقدینگی و بدهیهای انباشته.
به گزارش صنعت مالی، با اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، دو منبع بانکی به ارزش مجموع 40 هزار میلیارد تومان برای حمایت از قطعهسازان ابلاغ شدهاست؛ با این حال فعالان این حوزه معتقدند مشکلات ساختاری در نظام بانکی و بدهی خودروسازان مانع بهرهبرداری عملی از این منابع خواهد شد.
زارعی، سخنگوی وزارت صمت، در توضیح جزئیات این طرح گفته است: سازوکار پرداخت بهگونهای طراحی شده که مبالغ تخصیصی مستقیماً به حساب قطعهسازان واریز شود و هیچگونه گردش مالی از طریق حساب خودروسازان صورت نگیرد. این منابع میتواند روند اجرای تعهدات تولیدی را تسریع کند و امکان دسترسی خودروسازان به تأمین مالی را از مسیر قطعهسازان فراهم سازد.
در مقابل، بیگلو، سخنگوی انجمن قطعهسازان، ضمن تأیید افزایش سقف اعتباری این صنعت به 40 همت، هشدار داد استفاده از این ظرفیت با موانع جدی روبهروست.
وی افزود: ایرانخودرو و بهویژه سایپا بهدلیل بدهیها و چکهای برگشتی قادر به بهرهگیری از این اعتبارات نیستند.
بیگلو همچنین با اشاره به کمبود نقدینگی در شبکه بانکی کشور تصریح کرد: بانکها در عمل منابع لازم برای پرداخت به قطعهسازان را در اختیار ندارند و ابلاغیه اخیر نمیتواند گره از مشکلات این بخش باز کند.
به گفته وی ، با وجود اعلام رسمی حمایت مالی، وضعیت واقعی نقدینگی در صنعت خودرو و قطعهسازی همچنان یکی از چالشهای اصلی تولید به شمار میرود و اثرگذاری طرح جدید نیازمند رفع موانع اعتباری و بانکی است.
منبع: تسنیم
بیشتر بخوانید:
- نقشه راه جدید وزارت صمت برای نجات بازار خودرو