انس طلا
4,065 دلار
0,13% (5 دلار)
1404/09/01 05:17
طلای 18 عیار
11,139,000 تومان
1,89% (210,400 تومان)
1404/09/01 16:19
طلای 24 عیار
14,851,900 تومان
1,89% (280,400 تومان)
1404/09/01 16:19
طلای آب‌شده نقدی
48,046,000 تومان
2,14% (1,029,000 تومان)
1404/09/01 16:19
سکه یک گرمی
16,900,000 تومان
0,59% (100,000 تومان)
1404/09/01 11:14
ربع سکه
34,410,000 تومان
1,19% (410,000 تومان)
1404/09/01 14:21
نیم سکه
60,260,000 تومان
0,88% (530,000 تومان)
1404/09/01 14:21
سکه امامی
115,995,000 تومان
1,30% (1,510,000 تومان)
1404/09/01 16:19
سکه بهار آزادی
110,010,000 تومان
2,26% (2,490,000 تومان)
1404/09/01 16:19

1 آذر , 1404

انس طلا
4,065 دلار
0,13% (5 دلار)
1404/09/01 05:17
طلای 18 عیار
11,139,000 تومان
1,89% (210,400 تومان)
1404/09/01 16:19
طلای 24 عیار
14,851,900 تومان
1,89% (280,400 تومان)
1404/09/01 16:19
طلای آب‌شده نقدی
48,046,000 تومان
2,14% (1,029,000 تومان)
1404/09/01 16:19
سکه یک گرمی
16,900,000 تومان
0,59% (100,000 تومان)
1404/09/01 11:14
ربع سکه
34,410,000 تومان
1,19% (410,000 تومان)
1404/09/01 14:21
نیم سکه
60,260,000 تومان
0,88% (530,000 تومان)
1404/09/01 14:21
سکه امامی
115,995,000 تومان
1,30% (1,510,000 تومان)
1404/09/01 16:19
سکه بهار آزادی
110,010,000 تومان
2,26% (2,490,000 تومان)
1404/09/01 16:19
کد خبر : 76202
خودرو شنبه 1 آذر 1404 - 15:12 زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

پیشنهاد جدید مرکز پژوهش‌های مجلس برای نجات بازار خودرو

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با بررسی عملکرد خروج خودروهای فرسوده از بازار پیشنهاد کرد تا مونتاژکاران در روند اسقاط فرسوده‌ها مشارکت داشته باشند.

به گزارش صنعت مالی، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی فرسودگی ناوگان را بزرگ‌ترین پاشنه‌‌‌‌آشیل سیاست‌های سوختی می‌‌‌‌داند؛ موضوعی که مستقیما به بازار خودرو، هزینه سوخت، آلودگی و ایمنی جاده‌ای مربوط است اما در لایحه اخیر دولت با عنوان اصلاح قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت جایگاهی ندارد.

کاهش چشمگیر اسقاط فرسوده‌ها در سایه مشکلات واردات

بر این اساس مرکز پژوهش‌های مجلس، یکی از اساسی‌‌‌‌ترین ضعف‌های این لایحه را عدم‌تمرکز روی خروج خودروهای فرسوده دانسته و تاکید‌کرده که به جز، از رده خارج‌کردن فرسوده‌ها توسط واردکنندگان می‌توان از ابزارهای دیگری نیز در این زمینه بهره برد. روند اسقاط خودروهای فرسوده طی سال‌جاری نسبت به سال‌گذشته به‌طور قابل‌توجهی کاهشی شده‌است که شاید دلیل اصلی این موضوع را بتوان مشکلات مربوط به واردات خودرو دانست.

مرگز پژوهشی مجلس پیشنهاد دیگری دارد و می‌گوید مونتاژکارانی که به سمت افزایش داخلی‌‌‌‌سازی نرفته‌‌‌‌اند، نیز بهتر است مشارکت بیشتری در اسقاط فرسوده‌ها داشته باشند. مونتاژ خودرو طی سال‌های گذشته ارز زیادی را از کشور خارج‌کرده و در مقابل عایدی برای صنعت خودروی کشور نداشته‌است.

لایحه دولت و چالش‌های پنهان حمل‌ونقل

گزارش تازه مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که لایحه اصلاح قانون حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت هنوز با چالش‌های اساسی روبه‌رو است. طبق این گزارش، لایحه دولت اگرچه گام مهمی در تعیین منابع پایدار و به‌‌‌‌روزرسانی برخی احکام حمل‌ونقلی به‌شمار می‌رود، اما بحران‌های واقعی این حوزه را پوشش نمی‌دهد؛ از فرسودگی شدید ناوگان شهری و جاده‌ای گرفته تا نبود چارچوبی برای تنظیم‌گری حمل‌ونقل هوشمند و نقش پلتفرم‌‌‌‌ها.

این تحلیل نشان می‌دهد؛ ابزارهای مالی، تشویقی و مقرراتی، در صورتی‌که یکپارچه و هماهنگ نباشند، اثر واقعی بر کاهش مصرف انرژی و بهبود ساختار حمل‌ونقل نخواهند داشت. یکی از مهم‌ترین ابزارهای سیاستی، مالیات و عوارض خودروهای وارداتی و مونتاژی داخلی است. مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد داده؛ دریافت ۴‌درصد از مجموع حقوق و عوارض گمرکی واردات خودرو و ۲‌درصد از قیمت فروش خودروهای مونتاژی داخلی، نه‌تنها درآمدی پایدار برای دولت ایجاد می‌کند، بلکه اثر مستقیمی بر قیمت نهایی خودرو دارد.

خودروهای پاک؛ سیاست کلیدی مغفول‌مانده

در کنار این ابزارهای مالی، تمرکز بر خودروهای پاک و جایگزینی خودروهای بنزینی فرسوده با خودروهای کم‌‌‌‌مصرف، هیبریدی و برقی یک سیاست کلیدی است؛  لایحه دولت به‌طور کلی به خودروهای پاک اشاره دارد، اما هیچ مکانیسم مشخص تشویقی و برنامه اجرایی برای نوسازی و جایگزینی خودروهای فرسوده ارائه نمی‌دهد.

تحلیل این مرکز نشان می‌دهد: در نهایت اینکه در این گزارش تاکید شده که طی سال‌های اخیر، کاهش توان مالی شهرداری‌‌‌‌ها و خودروسازان باعث‌شده چرخه نوسازی اتوبوس، مینی‌‌‌‌بوس، تاکسی و کامیون عملا متوقف شود؛ در حالی‌که همین بخش‌ها بیشترین نقش را در مصرف گازوئیل، آلودگی و تصادفات دارند.

منبع: فرارو

بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *