محمد دانشفر، مدیر پروژه تحول دیجیتال بانک کشاورزی، در تشریح راهبردهای این بانک برای عبور از رقابت سنتی شبکه بانکی، از طراحی و اجرای اکوسیستمی فناورانه با هدف خلق جریان اعتبار و ارائه خدمات نوآورانه به مشتریان و فعالان بخش کشاورزی خبر داد.
محمد دانشفر در تبیین وضعیت رقابتی بانکها در نشست اقیانوس های قرمز و آبی در حوزه نوآوری و سرمایه گذاری که در سالن غدیر نمایشگاه تراکنش ایران برگزار شد با اشاره به رقابت فشرده نظام بانکی در «اقیانوس قرمز» اظهار کرد:
«فضا رقابتی شده با بانکهای مختلف که این اقیانوس اسمش را اقیانوس قرمز میگذارم؛ فضایی با تعدادی خدمات شناختهشده که در تمام بانکها ارائه میشود. اکنون در نظام بانکی با یک فاصله زمانی کوتاه، تقریباً همه بانکها در ارائه خدمات مشابه با یکدیگر همسو میشوند.»
او افزود: «مدل درآمدی در بانکها بهگونهای است که رقابت بر سر جذب سپرده و پرداخت تسهیلات شکل گرفته و درآمد مشاع در این مسیر ایجاد میشود. اما درآمدهای غیرمشاع به سمت رقابت در نرخ سود حرکت کرده است و در نتیجه فضای بانکی به یک اقیانوس قرمز رقابتی تبدیل شده است.»
مدیر پروژه تحول دیجیتال بانک کشاورزی با اشاره به ضرورت خروج از این فضای رقابتی مشابه گفت:
«در نظام بانکی همه فعالان تلاش میکنند مشتریان را در فضای محدود خدمات جذب کنند. در بانک کشاورزی تصمیم گرفتیم از ظرفیت فناوری در عصر تحول دیجیتال بهره ببریم تا اقیانوس آبی جدیدی برای خود ایجاد کنیم.»
دانشفر ادامه داد: «در حوزه خرید تضمینی گندم، با تکیه بر فناوری توانستیم منابعی معادل ۲۰۰ همت را جذب کنیم. در این مسیر، مبنا تسهیلات نبود، بلکه فناوری بود. همچنین در بستر بازارگاه نهادههای کشاورزی، گردش مالی بیش از ۵۰۰ همت از طریق بانک کشاورزی مدیریت شد. ما در این فضا وارد رقابت نرخ سود نشدیم، بلکه تلاش کردیم بر پایه فناوری، ارزش جدیدی خلق کنیم.»
دانشفر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استارت پروژه نوآوری باز در بانک کشاورزی تصریح کرد:
«پذیرفتیم که خدمات عمومی بانکها با فاصله زمانی کوتاه میان همه آنها مشترک میشود. بنابراین لازم بود خدمتی جدید و متمایز خلق کنیم. با همین نگاه، فضای نوآوری با محوریت فناوری را ایجاد کردیم تا بتوانیم خدمات نو و ارزشآفرین به مشتریان ارائه دهیم.»
او افزود: «در همین راستا، همکاری با مجموعههای فناور از جمله کیپا، تخفیفان و آسان پرداخت (آپ) آغاز شد. همچنین مجموعه گرین در بانک کشاورزی تشکیل شده و همه این ظرفیتها در کنار هم، اکوسیستمی مشترک برای ارائه خدمات نوآورانه ایجاد کردهاند.»
دانشفر با اشاره به هدف این همکاریها گفت: «تلاش کردیم با تشکیل این اکوسیستم، خدمات متنوعی به مشتریان ارائه کنیم. مجموعه کیپا با شبکه پذیرندگی گسترده، تخفیفان با مدل کسبوکار نوآورانه، داراییهای بانک کشاورزی، مجموعه گرین و اپلیکیشن آپ، همگی در این مسیر همافزایی دارند.»
او تأکید کرد: «این همکاری بستری فراهم کرده تا کشاورزان و سایر مشتریان بانک کشاورزی بتوانند از ظرفیتهای فناورانه و نوآورانه بهرهمند شوند و از دل این تعامل، اقیانوس آبی تازهای شکل گیرد.»
مدیر پروژه تحول دیجیتال بانک کشاورزی یکی از مهمترین دستاوردهای این طرح را شکلگیری جریان اعتبار در کشور عنوان کرد و گفت:
«در این مدل، کشاورز بهمحض تحویل گندم خود، میتواند از اعتباری برخوردار شود که از طریق شبکه پذیرندگی قابل استفاده است. این تحول، بهمعنای شکلگیری جریان اعتبار در کشور است.»
او ادامه داد: «تا پیش از این، جریان مالی کشور صرفاً بر مبنای جابهجایی پول بود؛ اما اکنون با شکلگیری این اکوسیستم، جریان داده، پول و فرایند بهصورت همزمان در حال ایجاد است تا از داراییهایی که پیشتر غیرفعال بودند، بهرهبرداری شود.»
دانشفر در پایان، با اشاره به محوریت سرمایهگذاری در برنامههای بانک کشاورزی گفت: «یکی از مهمترین موضوعات در این مسیر، بحث سرمایهگذاری و سرمایهپذیری است.