با ارسال اولین محموله کامیون به کشور کامرون، ایرانخودرو دیزل پس از سالها نگاه به بازار داخلی، استراتژی نوین صادرات به بازار در حال توسعه غرب آفریقا را کلید زد.
به گزارش صنعت مالی، صنعت خودروهای تجاری ایران، پس از دورهای از تمرکز صرف بر بازار داخلی و چالشهای ناشی از تحریمها، بار دیگر نگاه خود را به بازارهای فرامرزی معطوف کردهاست.
خبر ارسال نخستین محموله صادراتی ایرانخودرو دیزل به کشور کامرون در غرب آفریقا، نه تنها یک رویداد خبری ساده، بلکه نشانهای از تغییر استراتژی در بزرگترین تجاریساز خاورمیانه محسوب میشود.
این اقدام که پس از تغییرات مدیریتی و حرکت به سمت خصوصیسازی در گروه صنعتی ایرانخودرو صورت گرفته، میتواند سرآغازی برای احیای سهم ایران در بازار خودروهای کار و تجاری قاره آفریقا باشد.
بازگشت ایرانخودرو دیزل به بازارهای صادراتی، به ویژه بازار آفریقا، اقدامی هوشمندانه و مبتنی بر واقعیتهای اقتصادی و فنی است.
قاره آفریقا و بهخصوص منطقه غرب آن (شامل کشورهایی نظیر کامرون، نیجریه و غنا)، بازاری در حال توسعه با نیاز شدید به زیرساختهای حملونقل جادهای است. اما چرا این بازار برای محصولات ایرانی جذاب است و چرا کامیونهای کلاسیک واگنهود برای این منطقه انتخاب شدهاند؟
یکی از اصول کلیدی در موفقیت صادرات خودرو، تطابق مشخصات فنی محصول با شرایط اقلیمی و زیرساختی کشور مقصد است.
کشورهای غرب آفریقا اغلب دارای جادههایی با کیفیت متغیر، آبوهوای گرم و مرطوب و از همه مهمتر، دسترسی محدود به تجهیزات پیشرفته دیاگ و تعمیرات الکترونیکی پیچیده هستند.
کامیونهای مدرن اروپایی با استانداردهای یورو ۶ و سیستمهای پیچیده مدیریت الکترونیکی موتور (ECU)، اگرچه راندمان بالایی دارند، اما در شرایط سخت محیطی و نبود سوخت باکیفیت دیزل (با گوگرد پایین)، به سرعت دچار استهلاک و خرابی میشوند.
در مقابل، کامیونهای واگنهود ایرانخودرو دیزل که بر پایه پلتفرم افسانهای مرسدس بنز سری L توسعه یافتهاند، از مکانیک ساده، قطعات یدکی فراوان و تعمیرپذیری فوقالعاده بالا برخوردارند. این ویژگیها دقیقاً همان چیزی است که بازار آفریقا به آن نیاز دارد: خودرویی که در هر تعمیرگاه محلی قابل سرویس باشد و سوختهای با کیفیت پایین را تحمل کند.
تأکید مدیریت جدید گروه صنعتی ایرانخودرو بر صادرات، نشاندهنده تغییر پارادایم از تولید برای رفع تکلیف به «ولید برای ارز آوری است.
واگذاری مدیریت به بخش خصوصی و تمرکز بر سودآوری، ایجاب میکند که ظرفیتهای خالی خطوط تولید با سفارشهای صادراتی پر شود. قرارداد تأمین کامیون برای منطقه غرب آفریقا و ارسال محموله به کامرون پس از پاس کردن تستهای فنی سختگیرانه، نشان میدهد که ایرانخودرو دیزل توانسته است استانداردهای مدنظر مشتری خارجی را که احتمالاً بر دوام و کارایی متمرکز بوده برآورده سازد.
این رویکرد میتواند ریسکهای ناشی از نوسانات بازار داخلی ایران را برای این خودروساز کاهش دهد.
منبع: خودرو بانک
بیشتر بخوانید: