انس طلا
3,684 دلار
%0.06+ (2 دلار)
1404/06/29 06:54
طلای 18 عیار
9,235,600 تومان
%5.66+ (494,600 تومان)
1404/06/29 19:59
طلای 24 عیار
12,314,000 تومان
%5.66+ (659,400 تومان)
1404/06/29 19:59
طلای آب‌شده نقدی
39,604,000 تومان
%4.63+ (1,752,000 تومان)
1404/06/29 19:59
سکه یک گرمی
15,600,000 تومان
%3.31+ (500,000 تومان)
1404/06/29 12:45
ربع سکه
31,100,000 تومان
%14.34+ (3,900,000 تومان)
1404/06/29 15:28
نیم سکه
51,600,000 تومان
%6.61+ (3,200,000 تومان)
1404/06/29 15:18
سکه امامی
99,485,000 تومان
%6.07+ (5,695,000 تومان)
1404/06/29 19:59
سکه بهار آزادی
92,500,000 تومان
%6.19+ (5,395,000 تومان)
1404/06/29 19:59

29 شهریور , 1404

انس طلا
3,684 دلار
%0.06+ (2 دلار)
1404/06/29 06:54
طلای 18 عیار
9,235,600 تومان
%5.66+ (494,600 تومان)
1404/06/29 19:59
طلای 24 عیار
12,314,000 تومان
%5.66+ (659,400 تومان)
1404/06/29 19:59
طلای آب‌شده نقدی
39,604,000 تومان
%4.63+ (1,752,000 تومان)
1404/06/29 19:59
سکه یک گرمی
15,600,000 تومان
%3.31+ (500,000 تومان)
1404/06/29 12:45
ربع سکه
31,100,000 تومان
%14.34+ (3,900,000 تومان)
1404/06/29 15:28
نیم سکه
51,600,000 تومان
%6.61+ (3,200,000 تومان)
1404/06/29 15:18
سکه امامی
99,485,000 تومان
%6.07+ (5,695,000 تومان)
1404/06/29 19:59
سکه بهار آزادی
92,500,000 تومان
%6.19+ (5,395,000 تومان)
1404/06/29 19:59
کد خبر : 67676
اقتصاد شنبه 29 شهریور 1404 - 19:59 زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

تاثیر این اتفاق بر صعود نرخ لاستیک خودرو

تولید تایر در کشور ۲۵ درصد کاهش یافته است؛ رئیس انجمن صنفی صنایع لاستیک خواستار صعود ۱۰ درصدی قیمت بابت جبران زیان تولیدکنندگان شد و از بی‌توجهی وزارت صنعت به مشکلات این صنعت انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار صنعت مالی، رئیس انجمن صنفی صنایع لاستیک کشور از کاهش ۲۵ درصدی تولید تایر خبر داد و تأکید کرد که افزایش قیمت تایر ضروری است تا از زیان تولیدکنندگان جلوگیری شود. وی اشاره کرد که این کاهش تولید ناشی از چالش‌های متعدد در صنعت تایرسازی است.

کاهش تولید و دلایل آن

محمدرضا گنجی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی صنایع لاستیک کشور، اعلام کرد که تولید تایر با مشکلات زیادی در حال انجام است و چالش‌های موجود موجب کاهش ۲۵ درصدی تولید شده‌اند. این اتفاق تأثیر مستقیم بر صنعت لاستیک خودرو در ایران داشته است.

وی اظهار داشت که با وجود مکاتبات فراوان با وزارت صنعت برای برطرف شدن مشکلات تولید، اقدام جدی صورت نگرفته است. همین امر موجب شده تا تولیدکنندگان به کاهش میزان تولید روی آورند تا از زیان بیشتر جلوگیری شود.

رئیس انجمن صنفی صنایع لاستیک کشور با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید تاکید کرد که تولیدکنندگان در شرایط فعلی ضررده هستند. وی افزود، افزایش قیمت تایر به میزان ۱۰ درصد، راه‌حلی برای جبران بخشی از زیان تولیدکنندگان است و این اقدام ضروری به نظر می‌رسد.

او پیشتر اظهار کرده بود که ظرفیت نصب‌شده تایرسازان کشور ۳۵۰ هزار تن است، اما در سال گذشته ۳۰۰ هزار تن تولید شد. باوجود این، تخصیص ارز مورد نیاز برای تولید به طور کامل صورت نگرفته و کمبود ۲۵ میلیون دلار، فشار زیادی بر تولیدکنندگان وارد کرده است.

واردات تایر و مشکلات ناشی از آن

گنجی اظهار داشت که ۷۰ درصد نیاز کشور به تایر توسط تولیدکنندگان داخلی پوشش داده می‌شود و ۳۰ درصد باقی‌مانده باید از طریق واردات تأمین شود. اما مشکل عمده اینجاست که ارز تخصیص‌یافته برای واردات تایر به جای تایرهای معدنی و راهسازی، صرف واردات تایرهای خودروهای سبک شده است. این تایرها به رقیب جدی تولید داخل بدل شده‌اند.

وی افزود که در مقایسه با تولیدکنندگان داخلی که برای تولید ۳۰۰ هزار تن تایر، ۳۰۰ میلیون دلار ارز گرفته‌اند، واردکنندگان برای تنها ۳۰ هزار تن تایر، بالغ بر یک میلیارد دلار دریافت کرده‌اند. این حجم ارز می‌توانست صرف توسعه پنج کارخانه تایرسازی در داخل کشور شود، اما در عمل موجب تقویت تولیدکنندگان خارجی شده است.

به گفته رئیس انجمن صنفی صنایع لاستیک، در حالی که تولیدکنندگان داخلی برای دریافت ارز ماه‌ها انتظار می‌کشند، واردکنندگان ظرف چند روز ارز دریافت کرده و به واردات اقدام می‌کنند. وی اشاره کرد که با ادغام وزارت صنعت و بازرگانی، واردکنندگان قدرت بیشتری پیدا کرده‌اند و صف‌های طولانی تخصیص ارز برای تولیدکنندگان داخلی مشکلات جدی را ایجاد کرده است.

رکود بازار تایر

رکود اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم تأثیر مستقیمی بر بازار تایر گذاشته است. با وجود کاهش تولید داخلی، قیمت بسیاری از تایرها حتی از تولید داخلی نیز ارزان‌تر عرضه می‌شود. به‌طور مثال، قیمت یک جفت تایر پراید به سه میلیون تومان رسیده که فشار زیادی بر مصرف‌کنندگان وارد کرده است.

وضعیت فعلی صنعت تایر کشور نشان می‌دهد که چالش‌های داخلی و مشکلات وارداتی تأثیر زیادی بر بازار این محصول گذاشته‌اند. کاهش تولید، زیان اقتصادی، و رقابت با تایرهای وارداتی از جمله عواملی هستند که موجب بحرانی شدن این بخش شده‌اند.

نوع فعالیت میزان تولید/واردات ارز تخصیصی

تولید داخلی ۳۰۰ هزار تن ۳۰۰ میلیون دلار
واردات تایر ۳۰ هزار تن ۱ میلیارد دلار

این جدول نشان‌دهنده تفاوت قابل‌توجه در تخصیص ارز میان تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان است که از مهم‌ترین عوامل فشار بر صنعت داخلی به شمار می‌رود.

منبع: اقتصاد ایرانی

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *