شرکت هوش مصنوعی دیتاوست با تمرکز بر صندوقهای ETF، ابزاری نوین برای سرمایهگذاری بهینه ارائه کرده است. این ابزار با تحلیل دادههای اختصاصی هر صندوق و ارائه پیشنهادهای سبد سرمایهگذاری، به سرمایهگذاران کمک میکند تا با ریسک کمتر و بازدهی بیشتر در این بازار فعالیت کنند.
امیر حسین نیلوفر، کارشناس ارشد فنی شرکت دیتاوست در گفتگو با خبرنگار صنعت مالی گفت: ما یک شرکت هوش مصنوعی هستیم که این حوزه را با دادهمحوری در صندوقهای ETF پیادهسازی کردهایم. وی افزود: عملاً این هوش مصنوعی که در حال توسعه است، در حوزه سرمایهگذاری به آن میپردازیم. تمرکز ما نیز بر صندوقهای ETF گذاشته شده است به خاطر مزایایی که دارد، از جمله نرخ و کارمزد پایینتر، تنوع ابزار بیشتر و اینکه دیرتر در صف فروش قرار میگیرند.
وی در ادامه توضیح داد: برای مثال، صندوقهای طلا را داریم با نوسان ۱۰ درصد؛ صندوقهای املاک و مستغلات هم داریم به همین صورت. کاری که ابزار ما انجام میدهد این است که دادههای مختلف و اختصاصی به هر صندوق را به تفکیک اینکه آن صندوق در چه حوزهای فعال است – صندوقهای اهرمی به یک صورت، صندوقهای ETF به یک صورت، املاک و مستغلات به یک صورت – برای هر کدام از اینها آمده و یک سری فیش و متغیر را تعریف کرده است و آنها را بر اساس همین شاخصها ارزیابی میکند.
او تصریح کرد: این شاخصها را به صورت لحظهای و آنلاین در سایت ما که ایآی دیتابیس (AIdatabase) هستش، به صورت رایگان نمایش میدهیم. عملاً ادعایمان این است که ما کاملترین سایت مرجع صندوقهای سرمایهگذاری ETF را در ایران پیادهسازی کردهایم. دادههای مربوط را میتوانید شما در هر لحظه مشاهده بکنید؛ برای مثال اینجا تغییرات بازدهی را داریم، ورود و خروج و شاخصهای آیندهنگر هم اضافه کردهایم؛ یعنی از هیجان صندوقها گرفته تا پیشبینی برای شاخص فردا در مثبت و غیره. وی افزود: خب، این عملاً کاملترین سایت در مورد صندوق ETF است که ما پیادهسازیاش کردهایم و الان به صورت رایگان در اختیار عموم قرار دارد.
وی گفت: محصول اصلی ما، این سایتی که ما معرفی کردیم، یک قلهای از کوه اطلاعاتی است که پشت این وجود دارد؛ یعنی یک قله یخی است، یک کوه یخی زیر آب انگار مدفون است که دارد این دادهها را پردازش میکند.
او توضیح داد: کاری که ما انجام میدهیم این است که این صندوقها را بر اساس شاخصهای مختلف بهینهسازی میکنیم، یعنی بهینهسازیشان را انجام میدهیم در قالب یک سبد. میتوانیم نمایش دهیم، برای مثال هر هفته به مشتریمان میگوییم چه سبدی تشکیل دهند، در چه صندوقهایی سرمایهگذاری کنند، با چه ریسکی، حتی محدوده ورود و خروج هم بهشان میدهیم.
وی در پایان اضافه کرد: عملاً یک محصول پویاست. حالا هوش مصنوعی میآید همه آن حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ اپلیکیشن که اختصاص دارد به هر صندوقی، میآید اینها را بررسی و پردازش میکند و در نهایت همچین سبدی را به شما پیشنهاد میدهد، برای شما میچیند و درصد سهامش، محدوده ورود و خروج و میزان ریسکش را. در کنارش به مشتریها میگوییم که این سبدی که داریم بهشان معرفی میکنیم چه میزان بازدهی دارد، انتظار بازدهیاش چقدر است و روی چه صندوقهای سرمایهگذاری متمرکز شده است.